Brief aan de colleges van Burgemeester en Wethouders van de Friese Gemeenten
05 September 2011
Aan de colleges van Burgemeester en Wethouders van de Friese Gemeenten
Betreft : Besluit Algemeen Bestuur 6 juli jl. m.b.t. de ‘Friese Norm’
Datum : 5 september 2011
Geachte leden van het college van Burgemeester en Wethouders,
Wij namen kennis van het besluit van het Algemeen Bestuur Hulpverleningsdienst Fryslân, 6 juli jl. betreffende het generiek verhogen van de opkomsttijden (behalve Leeuwarden) en het verlagen van de standaard voertuigbezetting op een aantal plaatsen.
Wij willen u erop attenderen dat generiek afwijken van wettelijke opkomsttijden bij spoedeisende noodhulp niet is toegestaan. Uitgangspunt vormen de normtijden zoals deze in artikel 3.2.1 Besluit Veiligheidsregio’s (BVR) per gebouwcategorie zijn benoemd. Afwijken mag echter dan moeten het uitzonderingen zijn voor bepaalde afgelegen locaties met een maximum van 18 minuten. Alleen motiveren en risicoanalyses samenstellen is niet voldoende. Het niveau van brandweerzorg voor de burger moet hetzelfde blijven. Een en ander overeenkomstig de toelichting gegeven bij het afwijken van standaardvoertuigbezettingen.
Investeren in sprinklerinstallaties, een enorme financiele inspanning, klinkt sympathiek maar dan moeten de gebouweigenaren daar wel wettelijk toe worden verplicht. Daarbij komt dat logischerwijze alle bovenwettelijke en extra maatregelen aan de voorkant genomen moeten zijn, wil een eventueel verlengen van opkomsttijden aan de orde kan komen. Daarbij geldt als voorwaarde dan dat alle objecten in Fryslân moeten voldoen aan de geldende bouw- en milieuwetgeving. Dit wettelijke preventieniveau is voorwaarde voor de 8 minutennorm. Overigens gelden de wettelijke opkomsttijden in het Besluit Veiligheidsregio’s voor alle 4 de basistaken en niet alleen voor de brandbestrijding. Wij vernemen graag welke maatregelen u aan de voorkant wil nemen op deze taakterreinen: technische hulpverlening zoals o.a. bevrijding van beknelde slachtoffers na ongevallen, bestrijding ongevallen met gevaarlijke stoffen en waterongevallen. Dit om te kunnen nagaan of verhoging van de opkomsttijden verantwoord zijn.
De intentie van het Besluit VR is om gemiddeld (binnen bebouwde kommen) in 8 minuten voor de deur te staan. In landelijke gebieden en in rietvelden mag dat later zijn. Deze praktijk legt het Besluit Veiligheidsregio’s vast. In dit verband wijzen wij u op de uitleg die Professor Hol geeft aan het Besluit in verband met aansprakelijkheid en bestuurlijke verantwoordelijkheid. Hij ontraadt afwijken ten stelligste.
Bovenstaande geldt ook voor de wettelijke vastgestelde voertuigbezettingen. Er is een wettelijke standaardbezetting van brandweerwagens. Daar mag slechts in uitzonderingsgevallen van worden afgeweken mits tegelijkertijd wordt voorzien in een gelijkwaardig niveau van brandweerzorg. Er geen afbreuk wordt gedaan aan de veiligheid en gezondheid van het brandweerpersoneel en aan de eisen van de wettelijke medezeggenschap is voldaan. Zie hiervoor art. 3.1.5 van het Besluit Veiligheidsregio’s waar een en ander staat vermeld.
Concreet komt het erop neer dat het huidige zorgniveau voor de burger bij spoedeisende hulpverlening niet mag verlaagd. Immers er zijn in Friesland geen aanvullende maatregelen genomen om hetzelfde veiligheidsniveau voor burger en brandweerman te waarborgen. Bovendien mag er alleen geëxperimenteerd worden met voertuigbezettingen als deze onder de landelijke paraplu van het project “Variabele voertuigbezettingen” van het Ministerie van V&J is opgenomen. Voor zover wij weten is dat niet het geval met de door u aangegeven kazernes.
Wij willen van deze gelegenheid gebruik maken om u met onze opvattingen over een aantal nauwverwante onderwerpen bekend te maken. Allereerst twijfelen wij of de wettelijke verplichte regionalisering de brandweer sterker maakt. Wel duurder is onze waarneming in reeds geregionaliseerde brandweerkorpsen, vaak minder kazernes en zeker meer personeel op kantoor (‘lege kazernes en volle kantoren’). Vervolgens luisteren wij enigszins verbaasd naar uitspraken over dat het veiliger wordt terwijl er kazernes gesloten, opkomsttijden met 50% worden opgehoogd en arriveren met minder mensen op een eerste brandweerwagen. Volgens ons is later aankomen met minder mensen een sterke verlaging van veiligheid voor de Friese burgers. Tot slot: graag willen wij begrijpen hoe het nu kan: geen bezuinigingen en wel kazernes voor burgers sluiten?
Samenvattend staan wij sympathiek tegenover uw ideeën meer aan preventie te doen. Zodra de effecten zijn aangetoond, zijn de Brandweer Vrijwilligers graag bereid om met u mee te denken om te komen tot een effectieve en slagvaardige brandweerorganisatie in Friesland.
Wij adviseren u op uw komende vergadering te komen tot een heroverweging van uw besluit van 6 juli jl. dienaangaande. Wij vertrouwen erop dat u zich aan de wet en de intenties ervan zult houden.
Tot slot verzoeken wij u ons met enige spoed de meest recente en de voorgaande dekkingsplanberekeningen van uw veiligheidsregio toe te zenden.
Wij tekenen met vriendelijke groet.
Ruud van Vliet
Vice -voorzitter VBV
In afschrift aan:
- Friese Gemeenteraden,
- Inspectie Openbare Orde en Veiligheid
- Ministerie van Veiligheid en Justitie.